6 manieren om uw bedrijf te laten groeien

Door | 07 januari 2014 | Tips en informatie

Misschien heeft u net de opstartfase van uw bedrijf overleeft en wilt u nu de volgende stap zetten. Of blijkt de vraag naar uw product/ dienst veel groter dan verwacht is. Of omdat het ‘gewoon’ uw ambitie is om uw bedrijf te laten groeien.

Wat de reden ook is, uw focus is gericht op groei van uw onderneming.

De vraag is alleen:

Hoe kunt u uw bedrijf op een verantwoordelijke manier laten groeien?

Een vraag waar elke onderneming met ambitie mee zit.
Wij hebben voor u 6 manieren op een rij gezet.

1. Breidt uw huidige aanbod uit

Heeft u zich tot nu toe gefocust op één product of dienst? Bekijk dan de mogelijkheid om dit aanbod uit te breiden, waarmee uw aanbod completer wordt. Niet alleen kunt u uw huidige klanten meer aanbieden, ook bereikt u een nieuwe doelgroep. Bijvoorbeeld een groep die liever zaken zoveel mogelijk aan één bedrijf uitbesteed. Een kans dus!

2. Afzet onder uw huidige klanten vergroten

Een stuk goedkoper dan het vinden van nieuwe klanten is om te proberen de afzet onder uw huidige klanten te vergroten. Uw huidige klanten kennen en vertrouwen u, als het goed is. Een goede manier is om aanbevelingen te doen en vrijblijvend te laten zien welke voordelen uw huidige klant heeft aan de extra afnamen.

Uw klanten ervaren het vaak als prettig wanneer u met ze meedenkt. Uiteraard wel vrijblijvend en zonder druk op uw klant te leggen. U wilt natuurlijk wel de goede relatie behouden.

3. Zet nieuwe afzetkanalen in

Misschien heeft u zich tot nu toe gericht op slechts één afzetkanaal? Tijd om de mogelijkheid te bekijken om uw afzetkanalen uit te breiden!

Een voor de hand liggend kanaal is natuurlijk online verkoop. Bent u al online actief, maar doet u nog niks met verkoop via mobiele apparaten als tablets en mobiele telefonie? Dan ligt daar een mooie kans!
De techniek ontwikkelt zich razendsnel waardoor nieuwe afzetkanalen ontstaan. Hou deze ontwikkeling in de gaten en gebruik de kansen die voor u ontstaan.

4. Ga samenwerkingsverbanden aan

Samenwerkingsverbanden kunnen vaak twee kanten uitwerken. Enerzijds kunt u een completer pakket aanbieden aan uw doelgroep, waardoor u misschien net wel die ene klant binnenhaalt. Anderzijds kunt u extra business generen doordat een ander bedrijf uw dienst of product aan zijn/haar klanten aanbiedt.
Het is dus aan te raden om altijd uw ogen en oren op te houden voor samenwerkingsverbanden. Per slot van rekening staat u samen vaak sterker.

5. Open een nieuwe locatie

Bent u gebonden aan één locatie, of richt u zich op slechts één bepaalde regio? Onderzoek eens de mogelijkheid om uw gebied uit te breiden, bijvoorbeeld door een nieuwe locatie ergens te openen. U bereikt een grotere groep potentiële klanten. Een groep die u nu misschien nog kent.
U heeft al eerder een locatie opgestart, dus een hoop werk hiervoor is al gedaan.

6. Focus op één dienst of product tegelijkertijd

Dit klinkt misschien heel gek, maar kan toch zeker voor groei zorgen. Als u de absolute expert wordt, kunnen mensen niet meer om u heen. Zij weten dat ze voor de beste kwaliteit bij u moeten zijn, uw concurrenten geeft u geen kans. U pakt alle kansen die er zijn en zorgt ervoor dat iedereen weet dat u de enige echte expert bent!

Dit kunt u bereiken doordat u focust, een voordeel dat u ten opzichte van uw concurrenten heeft. Natuurlijk is de mogelijkheid van deze optie afhankelijk van verschillende factoren. Toch is het absoluut een interessante optie die u niet over het hoofd mag zien.

Zes willekeurige manieren

om uw onderneming te laten groeien. Uiteraard zijn er nog meer manieren, maar bekijk wel altijd goed wat bij u past. Heeft u voor een bepaalde koers gekozen, waarin u in gelooft. Hou daar dan aan vast en wissel niet zomaar van koers.
Wilt u weten hoe andere ondernemers voor groei zorgen? Dan nodig wij u graag uit voor een gratis ontbijt, om eens bij te praten.

Groeten,

De leden van de Businessclub Rijnstreek

Reageer

Your email address will not be published.