Creatieve tips voor tevreden klanten en gemotiveerder personeel

Door | 26 februari 2014 | Tips en informatie

Iedereen wil graag dat de klanten zich op hun gemak voelen als ze op bezoek bij jou zijn.  Je wilt graag een sfeer creëren waarbij je het vertrouwen wint van je (potentiële) klant. Natuurlijk is het óók belangrijk dat je werknemers gemotiveerd en geïnspireerd zijn en blijven. Een kopje koffie is niet meer voldoende, de klant/werknemer wil sfeer en beleving.

Maar hoe doe je dat?

Dat kan heel simpel zijn!

Windkracht 12 heeft 3 tips om de juiste sfeer neer te zetten

Gebruik de juiste kleuren

De juiste kleur hangt af van een heleboel factoren, maar wat in ieder geval belangrijk is, is dat je  jouw doelgroep en de boodschap die je over wilt brengen duidelijk voor ogen hebt.

Wil je gemotiveerd personeel? (wie wil dat niet?)

Gebruik dan in ieder geval oranje, de kleur oranje maakt vrolijk en werklustig en geeft een gevoel van saamhorigheid.

Moet jouw bedrijf het hebben van betrouwbaarheid en degelijkheid? Dan kun je beter kiezen voor de kleur blauw!
Zo heeft elke kleur een andere betekenis en uit ervaring is gebleken dat het werkt!

Gebruik de juiste materialen

Met de materialen van onder andere de meubels en bijvoorbeeld de wandbekleding kun je ook een sfeer neerzetten. Wil je een warme huiselijke sfeer creëren waar jouw personeel zich thuis voelt? Gebruik dan warme en zachte materialen. Neem stoffen stoelen, maak gebruik van hout en leg een tapijt neer.

Wil je meer zakelijkheid uitstralen?

Dan is het gebruik van glas en metaal beter.

Aan de wanden kun je gebruik maken van behang. Het is praktisch en je kunt er een persoonlijke noot aan toevoegen. Verwerk bijvoorbeeld een ‘pronkstuk’ van jouw bedrijf in dit behang. Je creëert een blikvanger en de juiste sfeer.

Gebruik de juiste verlichting

Verlichting is vaak de sluitpost bij het inrichten, terwijl licht zo belangrijk is bij het neerzetten van de juiste sfeer. Met goede verlichting kun je én het licht op de juiste plek brengen (functioneel licht) én de sfeer creëren die nodig is om de klant en jouw medewerkers op het gemak te stellen.

Je begrijpt dat een tl-verlichting

niet bijdraagt aan de juiste sfeer in een restaurant of ontvangstruimte. Of de kok/ receptioniste moet over buitenaardse kwaliteiten beschikken ;-).

Natuurlijk is er nog heel veel meer te zeggen

over kleur- en materiaalgebruik, de juiste verlichting en inrichting. Het is vooral goed om te beseffen dat het factoren zijn die van groeiende betekenis zijn om jouw personeel te binden en om (potentiële) klanten te beïnvloeden.

Hierbij een paar links die je verder kunnen helpen als je aan de slag gaat met het genereren van meer sfeer in jouw bedrijf.

Windkracht 12 heeft in de afgelopen 10 jaar meerdere bedrijven, scholen en restaurants van een kleurrijk jasje voorzien. Wil je weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen doen?

Op onze site staat een aantal voorbeelden van kleurrijke projecten.

Te veel kleur? Ook dat is naar wens aan te passen.
Bel, mail, Facebook of Tweet ons gerust, dan komen wij ‘sfeer’ proeven en kijken we wat wij voor jou kunnen betekenen.

Creatieve groet,
Sylvia van der Laan | Windkracht 12   Sylvia
Bekijk mijn Linkedin

Carola van der Laan | Windkracht 12 Carola
Bekijk mijn Linkedin

Reageer

Your email address will not be published.