De emotionele band van werknemers die leidt tot succes

Door | 26 februari 2014 | Tips en informatie

“Er zijn bedrijven die langzaam maar zeker wegzakken. Wegzakken omdat hun managers de focus louter leggen op economische activiteiten gericht op het aanbieden van diensten en/of producten. Ze vergeten dat de ware aard van hun organisatie een gemeenschap van mensen is en dat daar de kracht van hun organisatie ligt.”

Bedrijfsvoering is een mensensport, een teamsport.

De relatie

Bovenstaande quote is een vrije vertaling van de uitspraak die Arie de Geus deed, een ervaren zakenman en auteur van het boek: ‘The Living Company’. Hij beschrijft met deze uitspraak de essentie van het vermogen van mensen om zich te kunnen identificeren met een bedrijf.

Is het zo gek om te denken dat je emotioneel verbonden met je werk? Nee, dat is heel normaal.
Misschien ben je je niet eens bewust van de diepgang van de emotionele relatie tussen jouw werknemers en de organisatie.

Werk bepalend voor je identiteit

Als je erover nadenkt is het ook eigenlijk niet zo vreemd. We committeren ons voor het overgrote deel van onze volwassen levens aan banen en carrières. Klinkt het dan zo gek, dat zo’n dagelijkse bezigheid, die je jaren en jaren blijft beoefenen, een grote impact uitoefent op jouw identiteit?

Niet alleen definieert jouw werkomgeving voor een groot deel jou als persoon, jouw baan is van significant belang voor je eigenwaarde. Onze zelfverzekerdheid en definitie van onze persona worden voor een groot deel bepaald door de kwaliteiten die tot uitingen komen in onze werkomgevingen, het bewust zijn van waar we goed in zijn.

Waarom is deze kennis essentieel u als ondernemer?

De bewustwording van de emotionele band die het personeel heeft met jouw bedrijf, hun werkomgeving, is voor een leidinggevende van cruciaal belang. Een bedrijf is voor mensen meer dan enkel een maandelijks inkomen om brood op de tafel te kunnen zetten en de kids te kunnen voorzien in hun primaire en secundaire levensbehoeften, het is een identiteitsbepalende factor.

Voor u als ondernemer is het belangrijk om deze emotionele waarden van mensen met een bedrijf te waarborgen en te benutten. Een ondernemer die begrijpt dat zijn organisatie voor mensen meer is dan een salaris, zal zijn markt ook anders betreden.

Het verhaal van de organisatie bekleedt vele hoofdstukken van het individuele levensverhaal van de werknemers.

En dat is precies waar de woorden van Arie de Geus  over gaan.

Ondernemers hebben er baat bij eerst zich op hun mensen te focussen. Zij vormen immers het hart van de organisatie. Als u dat doet, als u denkt in het zijn van een eenheid, een team,  is het waarschijnlijk dat een winstgevende aanbieding van producten en/of diensten volgt.

Leden van de BCR

Reageer

Your email address will not be published.