Wat zegt de uitstraling van uw onderneming

Door | 02 december 2014 | Tips en informatie

Windkracht 12 weet alles over zichtbaarheid en uitstraling en wat dit betekent voor een onderneming. In dit interview vertelt zij u hier graag meer over en geeft zij tips om uw zichtbaarheid zelf te verbeteren.

Windkracht 12?

Het bedrijf Windkracht 12 bestaat nu zo’n vijftien jaar. Het huidige team, bestaande uit de zussen Carola en Sylvia, werken nu anderhalf jaar samen.
Sylvia heeft de kunstacademie gedaan en is dol op ‘gekke’ dingen bedenken. Carola heeft na haar HBO-opleiding meerdere commerciële functies gehad en zij houdt van ‘mooi’ maken. Ze noemen zichzelf de ‘innovatieve mooi makers’. Ze houden ervan met hun creaties de wereld een beetje mooier te maken en ze lopen ook graag naast de gebaande paden.

Wat verstaat Windkracht 12 onder de zichtbaarheid/identiteit van een kantoor, bedrijf of winkel?

“Wij verstaan daaronder dat het als bedrijf belangrijk is dat je uitstraalt wat je werkelijk uit wilt stralen (of waar je als bedrijf voor staat). Als dat zo is ben je ook goed ‘vindbaar’. Is het duidelijk wat je verkoopt? Klopt het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt met wat de klanten van je zien? Voor een winkel is het belangrijk dat klanten naar binnen getrokken worden, de etalage van je bedrijf speelt een grote rol.”

Wat is het belang van deze zichtbaarheid?

“Het belang is dat jouw klanten je kunnen vinden. Natuurlijk wil je meer klanten, maar als ze niet weten waar je bent, hoe kun je dan verwachten dat ze naar je toe komen? Wij richten ons voornamelijk op de bovengenoemde uitstraling. Een bedrijf dat aandacht besteedt aan zijn fysieke uitstraling kan zich zo onderscheiden van anderen. Klanten en personeel kiezen dan eerder voor jouw bedrijf.”

Verschil tussen kantoorpand of een winkel

“Bij een kantoorpand ligt het eraan of er klanten ontvangen worden. Wat wil je de klanten voor een gevoel mee geven? Wat is de uitstraling van jouw product hoe pas je je inrichting daarop aan? Als je geen klanten ontvangt is een fijn kantoor waar de werknemer zich thuis voelt een stimulans om meer productie te leveren. Natuurlijk is de inrichting alleen niet voldoende, maar het is wel belangrijk!
Bovendien gaat het er bij een winkel om dat je voldoende klanten trekt, en als ze binnen zijn wil je graag dat ze wat kopen.”

Waar gaat het vaak fout bij bedrijven?

“‘Fout’ is een groot woord, maar het is echt belangrijk om eerst goed na te denken wat je wilt uitstralen. Betrouwbaarheid past bij bijvoorbeeld bij een advocatenkantoor, maar bij een kledingwinkel past weer een andere uitstraling. Uiteraard gebruik je bij beiden hele andere kleuren op de wanden. Ook het meubilair en de wandbekleding dienen dan een andere uitstraling te hebben.
In de huidige tijd draait het ook om een stuk ‘beleving’. De klant wil vermaakt worden. Alleen service en een goed product zijn niet meer voldoende. Je kunt je merk ‘versterken’ door je merk naast het interieur ook aan de buitenkant van je kantoor/winkel te laten zien.”

Verbeteringen bij bedrijven

Nieuwsbrief-foto2“Exterieur: regelmatig voorzien wij ramen en/of gevels van winkels van ‘signing’. Hiermee vergroot je ook de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Bijgevoegde foto is van een snackbar waarvan wij de ramen hebben voorzien van een speciale folie: de werknemers kunnen wel naar buiten kijken, maar de klanten niet naar binnen. Ze voelen zich veiliger en daarnaast ziet iedere voorbijganger direct dat dit een snackbar is. De frieten zijn levensgroot geprint! Je krijgt er direct trek van… Zo werkt deze vorm van reclame aan twee kanten!

Nieuwsbrief-foto4Een ander voorbeeld is een kapsalon. Deze kapsalon zit op een zichtlocatie in een winkelcentrum. Zij wilden duidelijk uitstralen dat ze een trendy kapsalon zijn en de klanten wilden meer privacy. Ook hier hebben wij in overleg met de klant bedacht wat er het beste op de ramen bevestigd zou moeten worden. De eerder genoemde folie is ook hier gebruikt: de aandacht van de voorbijganger wordt direct getrokken en de klant zit heerlijk in de kappersstoel zonder dat deze voorbijganger hem ziet.”

 

 

Tips om zelf toe te passen

“Versterk je merk en je uitstraling door een goed doordachte inrichting van je bedrijf. Afhankelijk van het soort bedrijf richt je de aandacht eventueel op de buitenkant. Vraag een andere ondernemer of buitenstaander eens langs je ‘winkel’ of door je kantoor te lopen. Wat kun je verbeteren? Zelf zie je dit niet objectief en samen kom je op hele andere ideeën.

Meer weten? Neem contact op met Windkracht 12

Dorpsstraat 4
2771 DH Boskoop
0172 230699

Sylvia van der Laan
sylvia@windkracht12.com
Carola van der Laan
carola@windkracht12.com

Reageer

Your email address will not be published.