Netwerken in Zuid-Holland

Door | 12 augustus 2015 | Tips en informatie

Veel mensen die ik ken doen aan netwerken. Voor mij persoonlijk niet verwonderlijk, als voorzitter van een businessclub doe je nu eenmaal veel contacten op. En uiteraard gaan veel gesprekken over het netwerken zelf. Dikwijls hoor ik ‘klachten’ over dat netwerkbijeenkomsten niet goed zijn, geen rendement leveren, of helemaal niets opleveren.

Voor mij als marketeer natuurlijk interessant, maar het noopte mij ook tot het opschrijven van mijn ervaringen die wel positief zijn. De businessclub waar ik bestuurslid van mag zijn, evenals mijn bedrijf zijn beiden in Zuid-Holland gevestigd, vandaar de titel. Dit neemt niet weg dat dit ook wel eens voor de rest van het land zou kunnen werken.

Waar het om draait

Netwerken is een manier van acquisitie die het dichtst in de buurt komt van reguliere sociale netwerkactiviteiten. Sterker nog, het is in feite hetzelfde met het verschil dat er een zakelijk belang meespeelt.

En waar draait het om bij een sociaal netwerk? Dat is er zijn voor elkaar. Elkaar helpen. Lief zijn voor elkaar als het moet. Eerlijk of hard zijn als het moet. Steun bieden. Prikkelen. Vriendschap. Oprechtheid, en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar u snapt wat ik bedoel.

Wat u niet hoeft te veranderen

Bij zakelijk netwerken hoeft u, als u een privé netwerk onderhoudt, niet opeens iets anders te gaan doen. Dat is wat mij betreft een voorname tip. Blijf in de basis uzelf.

Dit zal voor velen al wat koud watervrees wegnemen.

Wat u wel moet doen

Zakelijk netwerken heeft een duidelijk doel; het generen van business. En dit is in mijn optiek een groot verschil met het onderhouden van een sociaal netwerk. In veel gevallen is daar het ‘netwerken’ of vriendschappen en relaties onderhouden het doel an sich. Bij zakelijk netwerken is dat voor mij niet zo.

Het draait om de business  en om business te verkrijgen.

En business doet u bij voorkeur met een plan. Bij de succesvolle netwerkers die ik ken, zie ik de volgende zaken.

Focus

Uw netwerkactiviteiten moeten uiteindelijk zorgen voor meer business en dat doet u het beste met een plan. Zonder te pretenderen volledig te zijn, volgt u de volgende stappen voor het maken van een plan:

  1. Bepaal wie het meest geschikt is
  2. Kies uw doelgroep
  3. Bepaal doelstellingen
  4. Kies een strategie
  5. Voer het uit
  6. Wees consequent

Wie is geschikt

Zoals ik al eerder meldde; blijf in de basis wie u bent. Dit is namelijk duurzaam en consistent. Bij netwerken draait het voor een zeer belangrijk deel om vertrouwen, en consistent gedrag helpt om het vertrouwen te bouwen. Of anders gesteld; wanneer u iemand anders probeert te zijn en u valt door de mand, dan schaadt u het vertrouwen.

Een mooi gezegde daarbij vind ik:

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Kies uw doelgroep

Veel van de personen die ik tegenkom kiezen voor netwerkgelegenheden omdat ze gezellig zijn of omdat ze een kosteloze entree hebben. Of omdat het een verplicht nummer is omdat ze bij een club of vereniging zijn aangesloten.

Maar de vraag is hoe efficiënt dit is. U wilt tenslotte zaken doen. Met wie wilt u zaken doen? Waar bevinden deze beslissers zich? En als ze niet te vinden zijn; met welke bedrijven werken de bedrijven uit uw doelgroep samen? En waar bevinden deze bedrijven zich?

Uw tijd is kostbaar, zoek daarom uw doelgroep uit, of vindt de toeleveranciers of de klanten van de bedrijven waarmee u zaken wilt doen. Zorg vervolgens dat u daar veel contactmomenten kunt realiseren.

En dat is een mooie volgende stap

Het bepalen van doelstellingen. Hoeveel nieuwe klanten wilt u halen uit het netwerken? Hoeveel relevante contacten heeft u daarvoor nodig? Hoeveel contactmomenten heeft u nodig voordat iemand u vertrouwt?

Bij het bepalen van uw doelstellingen, wordt duidelijk hoeveel moeite u dient te steken in het netwerken, alvorens het resultaat gaat opleveren. En dat is beter dan netwerken ´proberen´ en uiteindelijk de conclusie trekken dat netwerken niet werkt. Het kan dus ook liggen aan het feit dat u te weinig – relevante – contacten heeft opgedaan.

In de ervaring die ik heb, kan het maanden tot een paar jaar duren voordat er echt mooie opdrachten komen uit een netwerk. Op korte termijn business genereren via netwerken ligt niet voor de hand.

Het opdoen van relevante contacten is echter niet voldoende.

U zult ook moeten nadenken over

een strategie. Of een plan. Of een aanpak. Hoe u het wilt noemen maakt natuurlijk niet uit, maar het gaat erom dat u nadenkt over de volgende zaken, en hiervoor een invulling bedenkt:

  • Wat is uw elevator pitch?
  • Wat is uw verhaal?
  • Wat biedt u aan?
  • Wat is uw bewijs?
  • Hoe volgt u uw contacten op?
  • Hoe komt u tot afspraken met uw doelgroep?

Het gaat uiteraard te ver om voor ieder punt uitvoerig suggesties te geven, maar een paar pointers kan ik u wel meegeven.

De elevator pitch;
Veel, en vooral beginnende netwerkers, hebben geen goedlopende pitch. In een pitch vertelt u kort en krachtig wie u bent, wat u doet en voor wie. Het kan best lastig zijn om een goede pitch te maken. Dit proces begint eigenlijk al bij het bepalen van uw doelgroep. En ik zeg bewust doelgroep; om dat het hebben van meerdere doelgroepen het allemaal ingewikkelder maakt.

Maar goed, u zou een elevator pitch kunnen maken door de volgende vragen te beantwoorden.

  1. wie bent u?
  2. Hoe heet uw bedrijf
  3. Wat voor soort bedrijf bent/ hebt u
  4. Wat is uw doelgroep
  5. Met welke uitdaging of probleem helpt u die doelgroep
  6. Hoe doet u dat
  7. Wat is uw bewijs
  8. Wat is uw aanbod
  9. En (eventueel) naar wie bent u op zoek.

Soms is het ook handig om een ultra korte pitch te hebben. Je zou het een slogan kunnen noemen. Ik pak dan even punten 1 t/m 5. Voor onze businessclub is dat bijvoorbeeld:

Wij helpen bedrijven met groeien.

Ik ben mij bewust van het feit dat ‘bedrijven’ een erg brede beschrijving is van de doelgroep. Maar het richt zich bewust op die bedrijven die een groei-ambitie hebben. Juist voor die bedrijven kunnen wij als club namelijk een zeer goede toegevoegde waarde leveren.

Naast een goede pitch is het belangrijk dat uw verhaal en aanbod zo sterk is, dat anderen dit kunnen doorgeven. En een sterk aanbod vind ik persoonlijk meestal kosteloos en vrijblijvend.

Dus in plaats van het aanbieden van uw betaalde diensten, raad ik aan om uw kosteloze aanbod te promoten.

Dit vertelt een stuk beter door.

Wat een plan maakt of breekt

Met het hebben van een plan bent u er nog niet. Netwerken draait om kennen, vertrouwen, aanbevelen en gunnen.

Dit doet u niet door te sturen op business. Door te jagen. Sterker nog, het werkt in uw voordeel om andere personen te helpen. Waarmee u ze dan ook kunt helpen.

Dat zou uw focus moeten zijn; wat kan ik voor JOU betekenen?

Wat ik al eerder noemde; netwerken draait om leren kennen, leren vertrouwen, aanbevolen worden en gunnen. Wat kunt u doen om dit te realiseren?

  • consistent zijn
  • anderen helpen
  • anderen helpen aan nuttige contacten
  • mensen uitnodigen voor nadere kennismakingen
  • goed zijn in wat u doet
  • mensen om u heen goed behandelen

Kortom; u moet wat toevoegen. Wat u erin stopt, komt er ook weer uit. En als u het goed doet, dan levert u dit op.

Het is dus een spel van geven en nemen. Alleen het nemen maakt geen actief onderdeel uit.

Om volledig te zijn, zou een volwaardig boek over dit thema niet misstaan. En deze zijn er natuurlijk ook volop. Maar wellicht heeft u zelf waardevolle tips, gedachten of suggesties die u wilt delen?

Dan zie ik deze uiteraard graag tegemoet als commentaar onder dit artikel.

Nils Meijer voorzitter Businessclub RijnstreekNils Meijer – Voorzitter Businessclub Rijnstreek / Eigenaar Web Oppep

Reageer

Your email address will not be published.