Online marketing bureau selecteren

Door | 18 augustus 2014 | Tips en informatie
internet marketing bureau selecteren

Wanneer u in uw organisatie weinig tijd heeft voor uw marketing, of u heeft niet de juiste expertise in huis, dan is het verstandig om uw marketing uit te besteden.

Een goede werkwijze is om uit diverse partijen een top 3 of top 5 te maken, om daar vervolgens een keuze uit te maken.

U kunt dit doen op basis van de ‘klik’ en daarbij kunt u natuurlijk ook kijken naar selectiecriteria. Om deze reden hebben wij een aantal tips op een rij gezet, zodat u straks een betere selectie kunt maken voor uw marketingpartner.

Is het een marketingbureau?

Er zijn voldoende partijen in de markt, die u kunnen ondersteunen in uw marketing. Dit hoeven niet allemaal onafhankelijke online marketing bureau’s te zijn.

U kunt namelijk ook uw vraag bij één medium neerleggen. Bijvoorbeeld bij het Ad.nl . Zij kunnen u adviseren over de benodigde mediakracht, maar dan wel slechts binnen hun eigen media. Ook bestaan er online exploitanten; websites waar u promotiemogelijkheden heeft. Zij hebben er natuurlijk een belang bij om zoveel mogelijk ‘handel’ binnen te halen, dus kunnen de adviezen gekleurd zijn.

Ons advies is eigenlijk om niet rechtstreeks zaken te doen met deze partijen, maar om een onafhankelijk online media advies in te winnen.Er zijn bureau’s gespecialiseerd in het inschakelen van meerdere exploitanten en/of kanalen. Denk bijvoorbeeld aan ‘AdPepper’ of bij mediapartners zoals Sanoma Digital. Deze bureau’s helpen u echter niet met het kiezen van de juiste boodschap, of het vormgeven van uw campagne.

Bovendien; u doet er verstandig aan om al uw online uitingen vanuit één gedachte te maken. De efficiëntie en kracht van uw online uitingen worden dan sterker.

Dit pleit alles voor het inschakelen van een onafhankelijk marketing bureau dat gespecialiseerd is in internet marketing.

 

Is het een goed marketingbureau?

Het is even voor de hand liggend als veel te weinig gedaan; het controleren van referenties van een bureau voordat u met ze aan tafel gaat.

Een eerste indicatie is of een bureau wel haar referenties online heeft staan. Ons bureau heeft dat gelukkig wel.

Wanneer u het liefst zo weinig mogelijk tijd en energie steekt in marketing, dan heeft u er alle belang bij om een partner te hebben die u kunt vertrouwen. Dan kunt u namelijk uw opdrachten bij uw partner neerleggen zonder allerlei ingewikkelde sessies en gedoe.

Om dat vertrouwen te hebben, zult u wel eerst elkaar moeten leren kennen. Uw partner moet namelijk uw doelgroepen, uw bedrijf, uw producten of diensten, uw tone of voice, etc. zeer goed moeten kennen.

Houdt u er daarom rekening mee dat het selecteren van een nieuw bureau in het begin tijd en energie kost. Wanneer u een goede partner heeft gevonden, kan dit eenmalig zijn.

Uitvoerend kiezen; alleen wanneer u..

Internet marketing indeling
Uw marketing dermate op orde heeft dat u het volgende heeft uitgeschreven:

  • Doel
  • Doelgroepen
  • Doelstellingen
  • Budget
  • Return on investment
  • Behoeften van uw doelgroepen / marktonderzoek
  • uw passie & kracht
  • kansen in de markt
  • bedreigingen
  • concurrentie-analyse

kortom, een marketingbriefing.

In de praktijk komt dit echter zelden voor. Er wordt direct doorgeschoten naar de uitvoer, en uw uitvoerende partij zal geen klus weigeren. Uitvoerende partijen kunnen zijn:

  • webbouwers
  • tekstschrijvers
  • videoproducenten / filmers
  • SEO bedrijven
  • SEA bedrijven
  • (online) media bureau’s
  • vormgevers
  • front-end developers
  • back-end developers
  • etc. etc.

Het verhogen van uw omzet komt echter in de regel uit een goed plan, en dit mag u juist verwachten van een strategische partner. Van een marketing bureau. Een online marketing bureau.

SEO is niet hetzelfde als online marketing

SEO; oftewel zoekmachine optimalisatie is een tak van sport binnen de online marketing. Zoals hierboven beschreven, worden binnen SEO uitvoerende taken gedaan vanuit een plan en een strategie. Het plan en de strategie vormen de basis van uw totale online marketing en SEO is slechts een onderdeel dat moet bijdragen aan uw doelstellingen.

Wanneer u met uw online uitdagingen naar een SEO bedrijf stapt, mist u mogelijk de kans om een goed integraal plan te maken.

Dit vertaalt zich in de regel in het betalen van een heleboel leergeld, frustratie en spanningen. Ons advies is dus om eerst te praten met een strategisch partner, om daarna een SEO partij te selecteren.

Voor ieder budget een partner

Het is belangrijk dat u goed kunt schakelen met uw partner. Maar ook uw budget is van belang. Heeft u weinig budget? Dan kunt u het beste zoeken naar een allrounder; een ZZP-er.

Heeft u een bedrijf met meer dan 100 mensen, of meer dan een half miljoen winst per jaar? Dan heeft u bepaalde standaarden voor kwaliteit, bereikbaarheid en professionaliteit. U doet er dan goed aan met een gerenommeerd bedrijf zaken te doen. Zij hebben bovendien verschillende specialisten in dienst. Noem een Mirabeau. U betaalt daar uiteraard wel flink voor de overhead van dat bureau.

Wilt u een betrouwbare marketing partner zonder deze dure overhead? Kijk dan naar de wat kleinere bureau’s. De expertise is vaak wel in huis, of wordt ingeschakeld als dat nodig is. Een klein bureau heeft 3 tot 10 medewerkers.

Wilt u meer weten of lezen over het inschakelen van een online marketing bureau? Lees dan ‘De 13 meest gemaakte fouten bij het inschakelen van een marketing bureau.

Nils Meijer | Web Oppepper

 

 

Reageer

Your email address will not be published.