Op zoek naar nieuwe klanten: 4 creatieve manieren

Door | 01 oktober 2013 | Tips en informatie

Als eigenaar van een groeiende onderneming ben je eigenlijk altijd op zoek naar één ding. Nieuwe klanten, voor meer omzet. Het vinden van nieuwe klanten is dus een uitdaging waar je bijna dagelijks mee te maken hebt.

En je bent niet alleen, wat de uitdaging nóg groter maakt. Hoe zorg je er dus voor dat die potentiële klanten jou vinden?
En nóg belangrijker: hoe zorg je ervoor dat zij voor jou kiezen?

Wij geven in dit artikel een aantal tips om potentiële klanten om te zetten in betalende klanten.

Geef iets weg,

want mensen houden van gratis. De laatste jaren wordt gratis meer en meer geaccepteerd. Sterker nog, mensen gaan in veel gevallen zelfs van gratis uit. Facebook, Google, Twitter, YouTube… Online is gratis dé manier om aan klantenbinding te doen.

Vroeger werd gratis vaak achterdochtig ontvangen. ’Er zal wel iets achter zitten’, was dan vaak de gedachte.

Vandaag de dag

is gratis bijna een noodzaak geworden.

Overigens, hoeft gratis niet altijd iets tastbaars te zijn. Gratis tips, of advies bijvoorbeeld zijn erg goed om iemand onvoorwaardelijk en op een laagdrempelige manier kennis met jou te laten maken.

Let wel op!

Gratis betekent niet goedkoop

Wanneer je iets weggeeft moet het wel van toegevoegde waarde zijn voor degene aan wie jij het weggeeft. Misschien zelfs wel één van je beste tips of producten.

Wanneer jouw ‘weggevertjes’ al een hoge kwaliteit hebben. Hoe goed is datgene dan wel niet zijn waarvoor je wél moet betalen?

Precies! Je bouwt een verwachtingspatroon op. Dat mensen bij jou kwaliteit krijgen.

Laat je gezicht zien.

We zouden het in tijden Internet bijna vergeten. Maar mensen doen nog altijd het liefst zaken met mensen. Zelfs online is het belangrijk om te laten zien met wie iemand zaken gaat doen. Een foto, of filmpje waarin jij jezelf voorstelt op je website, LinkedIn profiel e.d. kunnen daarom van onschatbare waarde zijn. En jouw potentiële klant net dat vertrouwen geven om zaken met jou te gaan doen.

Verstop je niet. Kom naar buiten en wees open.

Organiseer een evenement

en nodig je meest tevreden, trouwste én potentiële klanten uit. Laat het vooral een informeel evenement zijn. Waar jouw huidige klanten en jouw potentiële klanten elkaar kunnen ontmoeten.

Wij zijn er

100% van overtuigd

dat ze het vroeg of laat over jou gaan hebben. Jouw meest tevreden klanten die gaan praten met jouw potentiële klanten, over jou. Betere verkopers kun je bijna niet hebben. En dat in een ongedwongen en informele sfeer. Succes is bijna gegarandeerd!

Een klacht is een potentiële trouwe klant.

Dat klinkt gek, want klachten krijgen wil niemand. Maar wanneer jij klachten direct vanaf het eerste moment op de juiste manier afhandelt. En van jouw klant met een klacht weer een tevreden klant kunt maken, bouw je een enorme vertrouwensband op. En vertrouwen is de basis voor succesvol zaken doen.

Zorg ervoor

dat je open staat voor het ontvangen van klachten. Wees er niet bang voor. Ook bij potentiële klanten kweek je vertrouwen, wanneer zij zien dat ze jou óók bij eventuele klachten makkelijk kunnen bereiken.

En wanneer je weet dat jij altijd de beste service levert, hoef je ook niet bang te zijn om klachten te krijgen.

In de hedendaagse economie

bepaalt meer dan ooit tevoren ’de markt’ waar behoefte aan is. Mensen laten zich geen zaken meer opdringen. Groots adverteren en ’schreeuwen’ dat jij de beste bent werkt niet meer. Dat bepaalt de markt zelf. De ’truc’ is dus om ervoor te zorgen dat de markt jouw hulp, dienst of product wil.

Dat vraagt dus ook om een andere strategie.

Veel plezier, met het werven van nieuwe klanten!

Groeten,

De leden van de Businessclub Rijnstreek

Reageer

Your email address will not be published.