Schrijftips om uw klanten wel te bereiken

Hoe lang doet u erover om een goed verhaal voor uw klanten te maken?

U heeft een prachtig nieuw product in het assortiment. U heeft een nieuwe website waar u uw (potentiële) klanten graag naartoe wilt loodsen. Of u heeft een onweerstaanbare aanbieding waar iedereen van moet weten. Dus wat doet u? U klimt in de pen om een prachtige brief of e-mail nieuwsbrief op te stellen om uw (potentiële) klanten hierover te informeren. En u gaat uw website aanpassen en u zet sociale media in om dit wereldkundig te maken. Toch?

Veel ondernemers worstelen hiermee.

Reden, met stip op nummer 1: gebrek aan tijd. Als schrijven niet uw core business is, dan kost het u waarschijnlijk veel tijd om iets goed op papier te krijgen. Dus gebeurt het vaak niet. En dat is een gemiste kans! Want uw doelgroep, uw (potentiële) klant wil best van u horen. Vooral als u antwoord kunt geven op zijn of haar vraag of probleem. Maar dan moet u wel weten waar uw klant écht naar op zoek is.

Ga eens op de stoel van uw klant zitten. Dat werkt enorm verhelderend. Want veel ondernemers schrijven namelijk vooral vanuit hun eigen perspectief. Een voorbeeld: “Wij leveren de beste IT-infrastructuren”. Top. Maar wat levert mij dat op? Misschien wel dat de server van mijn bedrijf nooit meer ‘down’ gaat. Of dat ik 24/7 op support kan rekenen. Of dat mijn bedrijfsgegevens altijd goed opgeslagen zijn. Samengevat: ik wil me als ondernemer nooit zorgen hoeven maken over mijn IT. Ja, u levert nog steeds IT-infrastructuren. Maar dit wil uw klant: zekerheid, een geruststellend gevoel. Voelt u het verschil?

Goed schrijven is veel meer dan alleen de d’s en de t’s op de juiste plek zetten. Uw boodschap moet krachtig zijn. Dus: houd het kort en gebruik niet teveel jargon. En bovenal: richt u op de wensen cq. problemen die uw klant heeft en welke oplossing u daarvoor biedt. Raak daarbij eens een gevoelige snaar! Als u dat voor elkaar heeft, is het alleen nog een kwestie van uw verhaal via de juiste kanalen verspreiden.

Deze fijne tips geprobeerd, maar u zit nog steeds uren te zwoegen op die webtekst of e-mail nieuwsbrief? Neem dan eens contact op met Het Woordatelier en laat u verrassen door een scherpe ‘blik van buiten’. Dan heeft u snel de juiste woorden op papier, op uw website of in de mailbox van uw (potentiële) klanten. U hoeft vervolgens alleen nog de reacties of bestellingen van uw klanten vakkundig af te handelen. Want daar was het toch allemaal om te doen?

Veel succes!

Door: Maaike Botden, tekstschrijver en communicatieadviseur

E: maaike@woordatelier.nl

T: 06-27092474

I: www.woordatelier.nl

 

 

Reageer

Your email address will not be published.