‘Wat je ziet is wat je krijgt?!’

Het zijn interessante tijden. Merken en bedrijven waar we ons jaren mee verbonden voelden, vallen als een baksteen naar beneden. Neem bijvoorbeeld Free Record Shop of Siebel. Nieuwe media liggen ten grondslag aan deze opvallende gebeurtenis. Het geluid van de consument is kritischer dan ooit en nieuwe media maken het mogelijk voor de critici om hun, soms goed onderbouwde, argumenten te geven.

Maar wat moet u hier als ondernemer nu mee?

U kunt immers niet voorkomen dat iemand vandaag de dag zijn of haar mening uit via de ‘nieuwe’ communicatiekanalen. En dat leidt ons naar de volgende term: reputatie, ook bekend als imago. Letterlijk door Van Dale gedefinieerd als: (goede) naam, faam.

U kunt niet bepalen wie waar zijn of haar mening posteert,

maar u kunt wel sturen op imago.

Want de reden dat topmannen en -vrouwen van hun voetstuk vallen is door de skeletten in de kast, die publiekelijk worden gemaakt via digitale, sociale kanalen door de bovengenoemde critici. Niet alleen bieden deze kanalen de mogelijkheid/bedreiging dat informatie snel wereldwijd wordt verspreid, maar de klant van nu is sowieso al kritischer dan ooit. Het is tenslotte de tijd van de individualisering.

Dus u moet aan een goede reputatie werken, maar hoe?

Transparantie. En laat transparantie zich nu volledig vinden in het onderwerp ‘communicatie’. Het is geen geheim dat communicatie vaak op de ’to do lijst’ belandt, een lijst waar menig ondernemer niet of nauwelijks naar kijkt.

Juist door niet te communiceren,

zowel intern als extern, wordt door de critici vaak de vinger op de zere plek gelegd. Zo wordt u gewezen op factoren binnen uw onderneming, waarvan u het bestaan wellicht niet weet. Maar waarover u zich wel moet verantwoorden aan de critici.

Door transparant te communiceren: open en eerlijk, zonder poespas en zonder geheimen, voorkomt u een dergelijk scenario. Het is immers ‘what you see is what you get’ binnen uw organisatie en dat wordt anno 2014 meer en meer gewaardeerd door uw klanten.

Met transparantie in de communicatie werkt u op een eerlijke manier aan uw reputatie, de basis voor hoe u beschouwd wordt van buitenaf.

Het is dan ook niet verwonderlijk

dat de identiteit van uw organisatie moet matchen met het gewenste imago.

Uiteraard blijft imago subjectief en zal per persoon de perceptie van uw bedrijf anders zijn, maar door transparant te communiceren voorkomt u grote afwijkingen in deze perceptie en snoert u critici de mond. En dat is in deze tijd zeer belangrijk, want social media kunnen u maken of maar ook heel eenvoudig breken.

Nog steeds geldt:

vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

Kortom, het kost tijd om het vertrouwen van mensen te winnen. En met een misstap bent u het vertrouwen ook zo weer kwijt. Uw reputatie kan na een nacht slapen al drastisch zijn veranderd door internet, maar transparantie draagt eraan bij om dit te voorkomen.

Blijf u daarom altijd afvragen hoe transparant uw onderneming is. Zowel met uw werknemers als met de buitenwereld. Dit kan wel eens hét verschill tussen falen of slagen zijn.

Nieuwsgierig hoe andere bedrijven hiermee omgaan? Schuif dan eens aan bij ons wekelijkse ontbijt.

Groeten,

Leden van de BCR

Reageer

Your email address will not be published.